Direktlänk till inlägg 11 mars 2014

Äkta och falska människor

Av vindarnaviskar - 11 mars 2014 11:24

Jag är förvisso störtförälskad i serien "Äkta människor". Men det var inte riktigt robotar vs homosapiens som jag tänkte diskutera under den här rubriken.


Jag vet att många är trötta på ordet att någon är "falsk". Kan mycket väl förstå det är antingen är man människa eller så är man inte. Falska människor finns liksom inte. Men om man använder falsk i meningen att det är en person som beter sig på ett sätt, säger på ett sätt men sedan vänder kappan efter vinden och har i verkligheten en dold agenda. Det vill säga en person som duperar och manipulerar som lurar och helt enkelt jävlas med andra för egen vinningsskull så är det i alla fall min förklaring på "falsk eller oäkta människa".


Samhället tycks krylla av dessa små spioner med egon som Globen och självinsikt mindre än en myras. Med ett uppblåst självförtroende och en sadistisk läggning. Individer som på något sätt förgyller sin egen dag genom att förstöra andras. Individer som njuter av att trampa på dem som redan ligger och individer som har en sådan brist på empati att de egentligen borde vara inlagda på någon form av psykiatrisk avdelning.


De här personerna/individerna ger mig vatten på kvarnen att vi människor egentligen aldrig varit menade att leva i enorma grupper. Fenomenet med falska/oäkta människor verkar uppstå allt mer ju fler som ska samsas på samma yta eller samma livsrum. Då menar jag inte att det är procentuellt en ökning jämförbar med antalet individer utan det är en radikal ökning på många många fler procent än antalet människor i procent.

Små grupper, familjegrupper, utökade grupper med mindre byar där alla individer har ett syfte och en plats ter sig mycket mindre drabbade av fenomenet. 


Men så fort vi blir för många inom ett område, ett gebit ett livsrum så kommer denna "störning" att uppstå hos ett antal individer. I vissa fall blir dessa falska personer så hårda att det slutar med självmord hos de drabbade och på så sätt minskar ju populationen. 


Härifrån kommer mina tankar att det inte är meningen att vi ska leva i gigantiska populationer. Meningen är att vi ska leva i mindre grupper.


Hinner inte utveckla mer just nu men ställ gärna frågor på detta så svarar jag när jag hinner!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vindarnaviskar - 8 mars 2014 08:37

Under förutsättning att jag kommer att hålla i denna blogg så kommer den att vara en diskussionsblogg. Främst för min egen monolog.   Idag vill jag diskutera vuxenmobbing. Det oroar och bekymrar mig att så pass många vuxna personer, ger sig själv...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards